مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي
۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور
معرفي واحد
مفهوم دانش پژوهي و فعاليت هاي نوآورانه آموزشي
يكي از مفاهيمي كه در دو دهه اخير وارد عرصه ¬هاي دانشگاهي شده، مفهوم دانش پژوهي (Scholarship) و به ويژه دانش پژوهي آموزشي است. با گنجاندن اين مفهوم در ماده يك آيين نامه ارتقاي مرتبه اعضاي هيأت علمي و در نظر گرفتن آن به عنوان يكي از اجزاي ضروري براي پيشرفت و ارتقاي آكادميك، توجه به اين مسأله وارد مرحله جديدي شده است. فعاليت هاي نوآورانه (دانش پژوهي) به آن دسته از فعاليت هايي اطلاق مي شود كه داراي اهداف مشخص، آماده سازي كافي، استفاده از روش مندي مناسب، ارائه نتايج مهم و قابل توجه، ارائه و معرفي مناسب برنامه و برخورد نقادانه با آن باشد. حوزه كاربرد و ميزان بديع بودن فعاليت ها ممكن است در سطح دانشگاه، كشوري (ملي) و يا بين المللي باشد. براي آنكه فعاليتي جزء فعاليت هاي دانش پژوهي طبقه بندي شود، لازم است اين فعاليت علاوه بر داشتن بُعد كمي و كيفي، در برگيرنده تعامل انجام دهندگان آن فعاليت با جامعه آموزش علوم پزشكي باشد. به منظور برقراري اين تعامل لازم است كه مجري يا مجريان فعاليت مورد نظر نشان دهند كه براي اجراي آن از منابع و مستندات موجود در متون آموزش علوم پزشكي بهره برده اند و محصول و نتيجه فعاليت آموزشي آنها به نحوه مناسبي در اختيار ساير اعضاي جامعه آموزش علوم پزشكي قرار گرفته است؛ به گونه اي كه ساير افراد مي توانند بر پايه آن، اقدامات و فعاليت هاي بعدي را انجام دهند و بدين وسيله نتايج حاصل از اين فعاليت در طول زمان به گسترش دانش علوم پزشكي كمك نمايد.
فعاليت هاي نوآورانه آموزشي شامل موارد ذيل مي باشد:
- فعاليت هاي دانشورانه آموزشي (Scholarly Education)
- دانش پژوهي آموزشي (Educational Scholarship)
فعاليت هاي دانشورانه آموزشي فرايند آموزشي نوآورانه است كه داراي حداقل چهار معيار گلاسيك ذيل مي باشد:
- اهداف شفاف
- متدولوژي مشخص
- مبتني بر شواهد موجود (آماده سازي مناسب)
- ارائه نتايج مشخص
و دانش پژوهي آموزشي علاوه بر معيارهاي يك فعاليت دانشورانه دو معيار ديگر تكميلي شامل انتشار مناسب و قرارگيري در معرض نقد را دارد.
مصداق فعاليتهاي نوآورانه آموزشي به شرط احراز شرايط ورود به فرآيند داوري و وجود حداقل 4 معيار اول از معيارهاي شش گانه گلاسيك:
- تدوين و بازنگري برنامه هاي آموزشي
- ارزشيابي
- ياددهي و يادگيري
- مشاركت در طراحي وسايل آموزشي و توليد محصولات آموزشي
- مديريت و رهبري آموزشي
- يادگيري الكترونيك
 
                                                                       كميته دانشگاهي دانش پژوهي

رديف

نام و نام خانوادگي

رشته تحصيلي

سمت

نوع عضويت

1

دكتر برزو خالدي فر

فوق تخصص جراحي اطفال

رئيس كميته

رئيس كميته

2

دكتر شهرزاد حبيبي

دكتراي سالمندشناسي

مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي

دبير كميته

3

دكتر اسفنديار حيدريان

دكتراي بيوشيمي باليني

نماينده هيأت مميزه دانشگاه

عضو

4

دكتر معصومه معزي

متخصص پزشكي اجتماعي

صاحب نظر آموزش علوم پزشكي

عضو

5

دكتر ابوالفضل خوشدل

فوق تخصص بيماري هاي عفوني اطفال

صاحب نظر آموزش علوم پزشكي

عضو

 
تاریخ به روز رسانی: 1398/03/01
تعداد بازدید: 269
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
آدرس : شهركرد، بلوار كاشاني، ستاد دانشگاه، ساختمان شماره 2
كدپستي : 8815713471    تلفن :  
33332907
-038
پست الكترونيك :
تاریخ بروز رسانی 1398/06/30
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal