|
اهداف و شاخصهای برنامه عملیاتی معاونت آموزشی در سال 1403 |
|
عنوان هدف |
عنوان شاخص |
فرمول محاسبه شاخص |
|
بهبود میانگین شاخصهای اقتصاد آموزش در آموزش علوم
پزشکی به میزان 20 درصد |
نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو |
تعداد کل اعضای هیات علمی تقسیم
بر تعداد کل دانشجویان(تراز شده) |
|
میزان رشته مقاطع دارای محاسبه
بهای تمام شده |
تعداد رشته مقاطع دارای محاسبه
بهای تمام شده تقسیم بر تعداد کل رشته مقاطع دانشگاه/دانشکده |
|
میزان سرانه بودجه عمومی آموزشی
دانشجویان |
بودجه
عمومی آموزشی محقق شده دانشگاه/دانشکده تقسیم بر تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل
در کل رشته مقاطع |
|
سرانه تدریس اعضای هیات علمی |
تعداد کل واحدهای آموزشی تدریس
شده در یکسال تحصیلی تقسیم بر تعداد کل اعضای هیات علمی |
|
میزان رصد وضعیت اشتغال دانش
آموختگان |
تعداد دانش آموختگانی که وضعیت
اشتغال آنها رصد شده است تقسیم تعداد کل دانش آموختگان |
|
بهبود میانگین شاخصهای بین المللی سازی در آموزش
علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
درصد
مشارکت اعضای هیات علمی/ مدیران/کارکنان در کارگاههای توانمندسازی
بینالمللیسازی آموزش پزشکی |
1- تعداد
اعضای هیات علمی شرکت کننده در کارگاه به تعداد کل اعضای هیات علمی 2- تعداد مدیران و مسؤولین
شرکت کننده در کارگاه به تعداد کل
مدیران و مسؤولین
3- تعداد کارکنان شرکت کننده در کارگاه به تعداد کل کارشناسان و کارکنان |
|
میزان
رشد جذب دانشجوی خارجی دررشته مقاطع مختلف |
تعداد
دانشجوی خارجی در سال جدید منهای تعداد دانشجوی خارجی در سال قبل تقسیم بر تعداد
دانشجوی خارجی در سال قبل |
|
درصد
فراهم سازی برنامه EducationIran در راستای معرفی
ظرفیتهای بین المللی دانشکده / دانشگاه |
مجموع
امتیازات کسب شده در زمینه ایجاد زیرساخت برای معرفی ظرفیتهای بینالمللیسازی
براساس دستورالعمل |
|
میزان
درآمد حاصل از جذب دانشجویان خارجی و برنامه های مشترک در حوزه آموزش بین الملل |
مجموع
درآمد حاصل از آموزش دانشجویان خارجی و برنامه های و پروژه های مشترک آموزشی در
حوزه بین المللی |
|
بهبود میانگین شاخصهای مرجعیت علمی و آینده نگاری
در آموزش علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
تعیین و تصویب حوزه های تمایز/
مرجعیت دانشگاه/دانشکده |
تعیین
موضوع برای تمایز و مرجعیت براساس ظرفیت های بومی یا چالشهای نظام سلامت و تصویب
آن و تدوین کتاب نقشه راه مرجعیت(برای تعیین موضوع، تصویب آن، تدوین کتاب هر یک
یک سوم امتیاز) |
|
میزان مشارکت اعضای هیات علمی
در حوزه تمایز/ مرجعیت |
تعداد
مطالعات و پروژه های مرتبط با موضوع تمایز/ مرجعیت دانشگاه/دانشکده تقسیم بر
تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه/دانشکده |
|
میزان بودجه تحقق یافته برای
حوزه تمایز/مرجعیت |
میزان
بودجه تحقق یافته برای حوزه تمایز/مرجعیت دانشگاه/دانشکده تقسیم بر کل بودجه
دانشگاه / دانشکده |
|
بهبود میانگین شاخصهای پاسخگویی اجتماعی و عدالت
آموزشی در آموزش علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
میزان
مشارکت اعضای هیات علمی/ کارکنان/ دانشجویان در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی در
سامانه رزومه اجتماعی |
تعداد
اعضای هیات علمی/ کارکنان/ دانشجویان دارای رزومه اجتماعی در سامانه مربوطه به
تعداد کل اعضای هیات علمی/ کارکنان/
دانشجویان |
|
میزان
اعضای هیات علمی و دانشجویان شرکت کننده در دوره های توانمندسازی در حوزه
مسئولیت اجتماعی(نفر ساعت لحاظ شود) |
تعداد
اعضای هیات علمی و دانشجویان شرکت کننده در دوره های توانمندسازی در حوزه
مسئولیت اجتماعی به تعداد کل اعضای هیات علمی و دانشجویان |
|
درصد
پایان نامه های دانشجویی و طرح های ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه مسئولیت
پذیری اجتماعی |
تعداد
پایان نامه ها در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی تقسیم بر تعداد کل پایان نامه های
دانشجویی |
|
میزان
برنامه های آموزشی بازنگری شده مبتنی بر نیازهای جامعه در راستای مسئولیت پذیری
اجتماعی |
تعداد
رشته مقاطعی که برنامه های آموزشی آنها مبتنی بر نیازهای جامعه در راستای
مسئولیت پذیری اجتماعی بازنگری شده است تقسیم بر تعداد کل رشته مقاطع
دانشگاه/دانشکده |
|
میزان تجارب ارائه شده در حوزه
مسئولیت پذیری اجتماعی |
تعداد تجارب ارائه شده(حسب
دستورالعمل) توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان |
|
بهبود میانگین شاخصهای کارآفرینی و کسب و کارهای
دانش بنیان در آموزش علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
درصد
رشته های دارای درس کارآفرینی در برنامه آموزشی |
تعداد رشته های دارای درس
کارآفرینی تقسیم بر تعداد کل رشته های هدف |
|
درصد
دانشجویان شرکت کننده در دوره های آموزشی کارآفرینی |
تعداد دانشجویان شرکت کننده در
دوره های کارآفرینی تقسیم بر تعداد کل دانشجویان |
|
درصد
پایان نامه ها و طرح های محصول محور در حوزه کارآفرینی |
تعداد
پایان نامه ها دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح های محصول محور در حوزه کارآفرینی
و فناوری تقسیم بر تعداد کل پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح های
دانشگاه |
|
تعداد
جشنواره های تعالی و کسب و کارهای دانش بنیان فناورانه، مدارس فناورانه، ایده شو
و ... |
امتیاز
جشنواره های برگزار شده به صورت حضوری در سطح دانشگاه با ضریب 1
امتیاز جشنواره های برگزار شده به صورت حضوری یا مجازی در سطح کلان منطقه با
ضریب 2
امتیاز تعداد جشنواره های برگزار شده به صورت حضوری یا مجازی در سطح ملی با
ضریب 3 |
|
بهبود میانگین شاخصهای توسعه آموزش و فناوری های
نوین ارتقای یادگیری در آموزش علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
درصد
برنامه های درسی ارائه شده به صورت ترکیبی و ماژولار در رشته مقاطع مختلف |
تعداد
دروس ارائه شده به صورت ترکیبی و ماژولار تقسیم بر تعداد کل دروس ارائه شده در
سال تحصیلی |
|
درصد
برنامه های درسی ارائه شده با استفاده از فناوری های نوین (از قبیل اپلیکیشن،
موبایل، شبیه سازی، واقعیت افزوده و مجازی، هوش مصنوعی، XR و ...) |
تعداد
دروس ارائه شده با استفاده از فناوری های نوین تقسیم بر تعداد کل دروس ارائه شده
در سال تحصیلی |
|
درصد
اعضای هیات علمی شرکت کننده در برنامه های توانمندسازی درخصوص شیوه های نوین
تدریس و کاربرد تکنولوژی های نوین در آموزش بالینی و نظری (AR,VR,XR,SIMULATION) |
تعداد
اعضای هیات علمی شرکت کننده در برنامه های توانمندسازی تقسیم بر تعداد کل اعضای
هیات علمی |
|
درصد
آزمون های الکترونیکی برگزار شده با استفاده از فناوری های نوین (با فرمت KF، PMP, OSCE ، MMI و یا سایر روش های نوین
ارزیابی الکترونیکی) |
تعداد
آزمون های الکترونیکی برگزار شده با استفاده از فناوری های نوین تقسیم بر کل
آزمون های برگزار شده در هر نیمسال |
|
بهبود میانگین شاخصهای مدیریت جامع کیفیت در آموزش
علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
میزان
رضایت دانشجویان از محتوا و نحوه ارائه برنامه های آموزشی مبتنی بر چک لیست های
تعیین شده |
میانگین امتیاز کسب شده رضایت
دانشجویان |
|
درصد
قبولی دانشجویان در آزمونهای جامع کشوری(رشته و مقطع مشخص شود) |
تعداد
دانشجویان پذیرفته شده در آزمون جامع تقسیم بر تعداد کل دانشجویان شرکت کننده در
آزمون در سطح دانشگاه |
|
درصد قبولی دانشجویان در آزمون
های مقاطع بالاتر |
تعداد
دانشجویان پذیرفته شده در آزمون های مقاطع بالاتر تقسیم بر تعداد کل دانشجویان
شرکت کننده در آزمون های مقاطع بالاتر |
|
بهبود میانگین شاخصهای نظام اعتباربخشی ملی و تدوین
استانداردهای آموزشی در آموزش علوم پزشکی به میزان 20 درصد |
میزان
اعتباربخشی موسسه ای، برنامه ای، بیمارستانی زیرمجموعه دانشگاه/دانشکده |
تعداد
دانشگاهها/ دانشکده ها/ مؤسسات آموزش عالی سلامت اعتباربخشی شده (طی یک سال) تقسیم بر تعداد کل
دانشگاهها/ دانشکدهها/ مؤسسات آموزش عالی سلامت مصوب موجود در دانشگاه / دانشکده
/ پردیس بین الملل |
|
تعداد
مراکز آموزشی درمانی اعتباربخشی شده
(طی یک سال) تقسیم بر تعداد کل مراکز آموزشی درمانی مصوب موجود در دانشگاه/
دانشکده / پردیس بین الملل |
|
تعداد
برنامههای آموزشی اعتباربخشی شده
(طی یک سال) تقسیم بر تعداد کل برنامه های آموزشی مصوب موجود در دانشگاه/
دانشکده / پردیس بین الملل |
|
میزان ارتقای رتبه اعتباربخشی
مراکز آموزشی |
تعداد کل
مراکزی که در آخرین دوره اعتباربخشی نسبت به دور قبل یک سطح یا بیشتر ارتقاء
داشتهاند تقسیم بر تعداد کل مراکز آموزشی اعتباربخشی شده(شامل دانشگاه/دانشکده/
موسسات آموزشی/ مراکز آموزشی درمانی/ برنامه های آموزشی |
|
بهبود
میانگین شاخصهای همگرایی درتعالی علوم و فناوریهای پیشرفته در آموزش علوم پزشکی
به میزان 20 درصد |
میزان
مشارکت اعضای هیات علمی در برنامه های توانمندسازی در حوزه همگرایی |
تعداد
اعضای هیات علمی شرکت کننده در برنامه های توانمندسازی تقسیم بر تعداد کل اعضای
هیات علمی دانشگاه/دانشکده |
|
میزان
تحقق ماموریت اختصاصی کلان منطقه در ماموریت های کشوری توسعه همگرایی |
تعداد
برنامه های پیش بینی شده در ماموریت های تعریف شده تقسیم بر تعداد کل برنامه های
پیش بینی شده |
|
میزان تدوین محتوا در برنامه
کوله پشتی همگرا |
تعداد محتواهای تولید شده
براساس برنامه کوله پشتی همگرایی |
|
میزان
ساماندهی برنامه آموزشی رشته های همگرا در سطح کلان منطقه |
تعداد رشته های همگرای دارای
مطالعه هزینه اثربخشی، آموزش مهارتی و بازنگری ظرفیت |
|
میزان
مشارکت دانشجویان در برنامه های همگرایی دانشجویی |
تعداد دانشجویان شرکت کننده در
برنامه های همگرایی تقسیم بر تعداد کل دانشجویان هدف |
|
میزان پروژه های مساله محور
همگرا در سطح کلان منطقه |
تعداد پروژه های مساله محور
همگرا با فرمت اعلامی کارگروه کشوری همگرایی |
|
میزان تحقق برنامه توسعه
همگرایی در کلان منطقه |
میزان اجرای برنامه های تعیین
شده در سند تدوین شده توسعه همگرایی کلان منطقه |
|
بهبود میانگین شاخصهای اخلاق، سلامت معنوی و تعهد حرفه ای در آموزش
علوم پزشکی میزان 20 درصد |
میزان مشارکت اعضای هیات
علمی در برنامه های توانمندسازی در حوزه اخلاق / سلامت معنوی |
تعداد اعضای هیات علمی
شرکت کننده در برنامه های توانمندسازی تقسیم بر تعداد کل اعضای هیات علمی
دانشگاه/دانشکده |
|
میزان
مشارکت دانشجویان در برنامه های آموزشی اخلاق و سلامت معنوی |
تعداد
دانشجویان شرکت کننده در برنامه های آموزشی اخلاق و سلامت معنوی تقسیم بر تعداد
کل دانشجویان هدف |
|
درصد
پایان نامه ها و پژوهش های انجام شده در زمینه اخلاق و سلامت معنوی |
تعداد
پایان نامه ها و پژوهش های در حوزه اخلاق و سلامت معنوی تقسیم بر تعداد کل پایان
نامه ها و پژوهشهای دانشگاه |